Vester Hornum.dk  - lige i af Vesthimmerland

   
 

- Foreninger 

Vester Hornum Borgerforening - sidste nyt

 

 Festen er flyttet til FDF-huset på Hyllebjergvej



Så er det tid til hjertestarterkursus.

Torsdag den 15. december 2016 kl. 17.00 - 20.00 i Firkløveren.
Der er plads til max. 12 deltagere, så det er først til mølle. 
Gratis deltagelse. Der serveres kaffe og en småkage. Tilmelding til Thomas Overgaard på tlf. 31 72 55 64. 
Send gerne SMS. Tilmelding senest d. 10/12-16.

VH. Borgerforeningen.


 Julefrokosten den 26. november 2016 
er desværre AFLYST pga. for få tilmeldte. 



Kom og få en "Swing" om fredag den 15. april 2016 kl. 19.00 i Vester Hornum Hallen.

Vester Hornum Gymnastikforening og Borgerforeningen inviterer alle der har lyst til en aften, vhor der bliver rocket igennem på dansegulvet. Maria og Benny kommer denne aften og undergiser i swing - det er GRATIS at deltage.

Kaffe og kage, øl og vand kan købes i hallens cafeteria. 

Så lad os få sat fut i fejemøjet - vi har linet op til en super sjov aften. Gratis adgang!

Venlig hilsen
Vester Hornum Gymnastikforening og Borgerforeningen

Ps. tilmelding på tlf. 40838596 senest torsdag den 14. april 2016 

Se evt. link https://www.youtube.com/watch?v=BUFkO8hYlDk&feature=youtu.be 







Vi kan slet ikke få armene ned! 
50 dejlige mennesker var i aften mødt op i Firkløveren til en hyggelig aften, hvor Vesthimmerlands Museum fortalte lidt om hvad kulturarv er generelt, hvad kulturarv er her i vores lokalområde og viste billeder af forskellige områder, bygninger osv. Søren Kjær Gertsen stod for det helt nære lokalhistorie og havde mange fine billeder med. Leif Carøe havde også en stak billeder med og snakken gik lystig under kaffen. Tak for hjælpen Gitte Bøgh med kager. Borgerforeningen siger tusind tak fordi i var med til at gøre denne aften helt fantastisk. Vi kan ikke få armene ned! 


Denne aften sælges øl, vand, kaffe og kage til meget billige priser. gratis adgang. 
Dørene åbner 18.30.


Der er hjertestarterkursus den 12.12.14

Det foregår i hallen og der er plads til i alt 24 kursister, fordelt på 2 hold.. 
Tiderne er kl. 14.00-16.00 og 16.30-18.30
Vi har lidt til ganen mellem kl. 16.00 og 16.30. Vi vil rigtig gerne at de der var afsted sidste år, møder op igen til et repeterende kursus. Husk bevis og materialer fra foregående kursus

Det er vigtigt at så mange som muligt deltager i kurserne, da det er en betingelse for at have hjertestarteren.raktisk påklædning anbefales, da en del af de praktiske øvelser foregår på gulvet.
Tilmelding sker på tlf. 40 83 85 96 og sidste tilmelding er 05.12.14


Torsdag d. 20. november kl. 17-19 afholdes der fyraftensmøde omkring børn med særlige behov i Ranum Multikulturhus. Se invitation

Tilmeldingen skal ske senest søndag d. 16. november 2014 til Lise Aslak Jensen, tlf. 9966 8406 - liaj@vesthimmerland.dk
Der er på nuværende tidspunkt ikke mange tilmeldte, men vi håber at I har lyst til at deltage. I må rigtig gerne tilmelde jer på vegne af V. Hornum Borgerforening. 


Generalforsamling i Borgerforeningen.

Vester Hornum Borgerforening indkalder til generalforsamling torsdag den 13. november 2014 kl. 19.30 i Vester Hornum Hallens Cafeteria.

Dagsorden i følge vedtægter. 
Med Venlig Hilsen Vester Hornum Borgerforening


24. sept. 2014

Hjertestarterkursus er på vej i oktober, endelig dato følger hurtigst muligt. Alle der var af sted sidste år, tilbydes repetition og derudover er der kursus for nye kursister. Mere info, så snart der er fastsat en dato.

V. Hornum Borgerforening


Kære alle

Arbejdet med den nye Landdistriktspolitik 2014-2017 er nu i gang. Vi vil løbende orientere om arbejdet via facebook siden https://www.facebook.com/landdistriktspolitik?ref=hl (OBS - man kan godt læse siden, uden at være oprettet med en facebook profil).

V. Hornum Borgerforening opfordrer til at komme med kommentarer og stille spørgsmål i forbindelse med arbejdet med politikken. Kontakt til foreningen: vhborgerforening@gmail.com


Tre vindere og bordinvitation 

Efter lidt problemer med koder til netbanken, er jeg nu klar med vinderne i lodtrækningen af vingaver til Borgerforeningen. Mona fra Min Købmand var lykkens gudinde og trak følgende vindere:

  • Fam. Præcius, Nyboesvej

  • Peter Hansen, Nyboesvej

  • Tage Rosenlund, Hovedgaden

Gevinsterne kan hentes ved Min Købmand.

Har du/I lyst til at komme med til festen i hallen lørdag aften til byfesten, men mangler nogen at sidde med, er du/I meget velkommen til at tilmelde sig Borgerforeningens bord. 
Når du tilmelder dig i hallen oplyser du blot, at du skal sidde sammen med Borgerforeningen. 


Europatouren kommer til Vester Hornum

Lørdag d. 3. maj kommer Europatouren i landevejscykling til Vester Hornum! 

Vi forventer, at løbet kommer til Vester Hornum mellem kl. 14.05 og 14.40 ad Hyllebjergvej og drejer til højre ad Hornumbrovej. 

Det bliver et imponerende syn, idet der deltager 198 ryttere fra mere end 17 lande i løbet. På dagen får de følgeskab af ikke mindre end ca. 30 motorcykler og ca. 50 følgebiler, hvoraf de 36 er flot udsmykkede servicebiler tilhørende de forskellige teams.

Løbet bliver vist direkte på internettet til hele verden, og det vil også blive dækket intensivt af den øvrige presse.

Derfor har vi en bøn til jer, idet vi håber, at I har tid og mulighed for, at Vester Hornum er pænt udsmykket på dagen evt. med flagallé, hvis I har en sådan.

I må også meget gerne opfordre byens indbyggere til at komme ud og overvære løbet. Hvis vejret er godt, er det en god ide at tage kaffen med ud i vejkanten og nyd det flotte syn!

På den måde vil Vester Hornum give feltet en flot velkomst!

Se evt. mere i den husstandsomdelte, der udkommer onsdag d. 30. april. - Se ruten 


Sidste nyt fra Borgerforeningen (04. april 2014)

Foldere fra Borgerforeningen er nu uddelt og mange har allerede indbetalt kontingent. Tusind tak for det. Men vi håber selvfølgelig at flere vil bakke op om vores forening.
Skulle du/i derfor ikke have modtaget en folder, mistet den eller bare overset den, kan den hentes ved købmanden eller digitalt her på hjemmesiden. Betaling kan ske ved overførsel eller henvendelse til kassereren. 
Husk der er vin til tre heldige medlemmer der har indbetalt inden 1. maj 2014. 

Der vil indenfor de næste uger blive opsat hegn om legepladsen igen. Vi har fået mange henvendelser fra jer borgere, der ønsker at der kommer hegn på legepladsen igen. Det har nu, i samarbejde med kommunen, kunnet lade sig gøre at imødekomme. Vi håber dermed at sikre at legepladsen igen bliver brugt af rigtig mange. 
Har i andre ønsker, ideer osv. - så er det bare at sige til. Vi er en forening der helst siger ja og er med på jeres ideer, såfremt det kan lade sig gøre og er til gavn for os alle.

Borgerforeningen har søgt og fået bevilget midler til projekter, lærred og opsætning til det store rum i Firkløveren. Dette vil blive opsat så snart det er muligt. Projekter og lærred bliver et supplement til det nye anlæg der i forvejen lige er installeret. Vi håber rigtig mange vil få glæde at dette.
I den forbindelse har borgerforeningen spurgt firkløveren om der var mulighed for at installere trådløst internet. Firkløveren har undersøgt muligheden og er kommet til det resultat at de ikke kan løfte udgiften hertil, og det trådløse internet er derfor sat på stand by. Vi undersøger nu flere muligheder for løsninger, og modtager gerne ideer på vores mail.


Hva' gør vi??? 

Onsdag den 2. april havde Borgerforeningen indkaldt til fyraftensmøde med temaet "Hvad gør vi?". Dette i forhold til den kommende golfturnering, der skal spilles i Gatten fra 14. - 17. august i år. Uden tvivl er dette et af de største arrangementer, vi vil komme til at opleve i vores lille kommune. Vesthimmerlands Kommune ser turneringen som en stor mulighed for at promovere hele kommunen og tiltrække turister, der måske ellers ikke ville komme Vesthimmerland. Kommunen opfordrer alle byer - små som store - til at markere sig og springe med på vognen.

På mødet havde vi besøg af turistchefen Anna Oosterhof. Hun havde et utrolig spændende oplæg med, og fortalte om de mange tiltag kommunen tager i forhold til dette store event. Hun viste muligheder for at udleje sit sommerhus eller private hus, og fortalte om hvad der skete rundt i kommunen under arrangementet. Bla. fortalte hun, at: 

  • kommunen ønsker, at alle skal kende "det gode værtsskab" - Et tema der går igen i alle events, arrangementer, restauranter, butikker osv. Turistforeningen udbyder kurser i dette.

  • Logo farver for turneringen er RØD og HVID. Kommunen opfordrer til at vise disse farver under turneringen.

  • Der kommer en ny hjemmeside i næste uge, hvor der kan læses meget mere om alle tiltag. www.madeinhimmerland.dk

Efter oplægget, diskuterede vi, hvilke muligheder vi har for at promovere Vester Hornum.  Skal vi med på vognen? Og i så fald, hvad skal vi så gøre?

Følgende ideer blev nævnt::

  • campingplads på fodboldbanen bag skolen

  • pakke stenene i rundkørslen ved møllen ind i rød/hvide farver (strikketrøjer)

  • farvet lyst i lamperne ved rundkørslen

  • flagallé

  • rød/hvide beplantninger

  • skulpturer flere steder i byen

  • halmballe golfspiller midt i byen (plænen på hjørnet af Hovedgaden/Nyboesvej)

  • segways til rundture

  • bespisning af campisterne fra skolen/hallen

  • skiltning ved indfaldsvejene til byen

  • sommerfest lørdag aften

  • oprettelse af fodboldgolfbane

  • "aktionsfolderen" på banen

  • måske høre til aktionsgruppen om de stadig eksisterer

Men der er helt sikkert plads til flere ideer...

Derfor blev det aftalt at afholde et nyt møde, hvor de 19 fremmødte håber, at endnu flere vil møde frem og være med på banen. Mødet afholdes i Vester Hornum Hallen TORSDAG D. 24. APRIL kl. 19.00. Vi håber rigtig mange vil støtte op om disse tiltag og glæder os til at se jer til næste møde.


Borgerforeningsfolderen 2014 er på vej til dig 

I år bliver der ikke delt girokort ud, men i folderen, som deles rundt i løbet af næste uge (uge 12), kan du finde oplysninger om betalingsmuligheder. Blandt indbetalingerne vil der også være lodtrækning om vin 2 x 3 fl. vin. Du kan smugkigge folderen her - Borgerforeningsfolderen 2014

Læs også Sang og musik aften i Firkløveren og Hvad gør vi?? 


Mona hos Byens købmand har været lykkens gudinde og trukket lod blandt dem, som har indbetalt kontingent til Vester Hornum Borgerforeningen. De tre heldige vindere, som kan hente en vingave hos Byens Købmand er:
  • Karl Åge Nielsen, Parallelvej 7
  • Kurt Andersen, Præstegårdsvej 15
  • Hans Jørgen Østergaard, Hovedgaden 23 

Hjertelig tillykke :-) 


Bagagerumssalg for private

Måske har du ryddet op i gemmerne og fundet nogle ting du ikke mere har brug for eller noget legetøj eller andet som børnene er vokset fra, og som du gerne selv vil prøve at sælge – så har du chancen næste gang FDF i Vester Hornum holder loppemarked. 

Vester Hornum Borgerforening holder nemlig samtidig med loppemarkedet et bagagerumssalg for private efter aftale med FDF.

Borgerforeningen byder i denne anledning på en kop kaffe og et stykke kage.

Så mød op ved FDF huset lørdag den 1. juni mellem kl. 10.00 og 13.00 – og se om du kan lave en god handel.

I tilfælde af meget dårligt vejr, vil der være mulighed for at rykke indendørs – her er dog begrænset plads – så det vil være en god idé med en forhåndstilmelding.

Evt. tilmelding på: vhborgerforening@gmail.com


Karen Marie Lillelund fik V. Hornum Hallen til at grine!! 

 

På vej hjem fra et fantastisk foredrag i Vester Hornum hallen med Karen Marie Lillelund passerer jeg to mænd, som sidder på fortrappen med en øl i den ene hånd og en cigaret i den anden hånd. I det jeg passerer, siger jeg ”Hej” og de hilser igen… Fire skridt senere slår det mig, at hvis det var Karen Marie, som var gået forbi de to unge mænd, ville hun foruden en hilsen have fyret en rap bemærkning af ”Om de var blevet smidt ud for at køle af…”

Det handler om humor - om at ture bruge den, som et værktøj i hverdagen til at skabe et fællesskab både blandt dem man kender, men også dem, som man ikke kender. Karen Marie kom med mange sjove oplevelser fra sin hverdag, hvor latter og humor er en vigtig del. Forstår man at skabe humor, glæde og harmoni på hjemmebanen, har man mere ro, overskud og energi og mindre stress på udebanen. Dermed ikke sagt, at livet er en dans på roser. Men det handler meget om øjnene, der ser. Det handler om indstillingen til de udfordringer, de sorger og glæder, der møder os på livets vej.
Desuden skaber humor ligeværd blandt folk, samt overbærenhed og er med til at forebygge stress.

Vi har så travlt med at skabe den perfekte familie, bo i det perfekte hjem, spise det rigtige mad og opdrage børnene perfekt…. Ja, vi har rigtig travlt og deltager i en ”offerkonkurrence” om at have mest travlt. Det er ikke tilladt at juble rundt. Hvad ville folk ikke tænke, hvis man gik rundt smånynnende: ”Jeg er så glad og fuld af overskud”. Og hvem tør være sjov og lave fis på arbejdspladsen, hvor man så kunne blive beskyldt for ikke at lave noget.  Men netop humor på arbejdspladsen er vigtig for at skabe arbejdsglæde, god stemning og dermed for en positiv arbejdskultur. Husk, det kan godt være klogt, selvom det er sjovt.

Alle har humor gemt i sig et eller andet sted. Så det er bare med at komme i gang med at træne sin humor.  Man kan starte i det små med at lede efter sprogfejl. Karen Marie nævnte et eksempel fra en Vestjysk avis, hvor der i en annonce stod: ”Hver fredag - pensionistskydning fra 10 - 12. Alle er velkomne”.

Et andet eksempel er fra det supermarked, hvor Karen Marie fortager sine daglige indkøb.  En dag hvor hun var træt og ikke i særlig godt humor, spørger ekspedienten, da hun har lagt alle sine varer på båndet, om hun nu har husket det hele… Små irriteret over hans indblanding kigger hun på sine varer og svarer Ja… ”Godt!” udbryder han begejstret: ”Så lad os handle”.

Smilet tænder lyset i øjnene og viser, at der er nogen hjemme. Det er forskellen på rigtige mennesker og Duracell kaniner.  Hvad vi du helst være?
Karen Marie Lillelund

 

Arrangementet var arrangeret af Landsbyudvalget i Vesthimmerlands Kommune, som havde inviteret repræsentanter fra alle foreninger og landsbyer under landsbysamarbejdet til foredrag og hyggeligt samvær i Vester Hornum Hallen. Nok blev der hygget, men mest af alt blev der grinet næsten uafbrudt i den 1½ time,  hvor hun var på senen. Karen Marie er en fantastisk inspirerende kvinde, som gerne deler ud af hendes livsoplevelser. Det burde være alle forundt at opleve et af hendes foredrag  Du kan se mere på hjemmesiden http://www.karenmarielillelund.dk 

Træn din humor - læs overskriften igen og se billedet for dig...

 


GENERALFORSAMLING

Vester Hornum Borgerforening afholder generalforsamling 

Torsdag d. 08.11.12 kl. 19.30 i Vester Hornum hallens cafeteria

Dagsorden ifølge vedtægterne

Efter generalforsamlingen serveres kaffe med brød og lagkage

Vester Hornum d. 25.10.12 - Vel mødt

Bestyrelsen

 

Vester Hornum Borgerforening holder deres årlige sommerfest lørdag den 18. august 2012 kl. 18.00 ved Frysehuset.  Se opslaget


V. Hornum Borgerforening havde i folderen uddelt til alle husstande lavet en lodtrækning om 3x2 flasker rødvin. Udtrækningen foregik mellem alle medlemmer der havde indbetalt kontigent inden 1. juni 2012. Det er der 83 husstande der har gjort. Og det er vi selvfølgelig glade for, men vi vil her gerne benytte muligheden for at opfordre endnu flere til at bakke op om foreningen. Det er muligt at hente folder og girokort ved SPAR købmanden og indbetaling kan ske både via girokort, men det er også muligt at betale direkte til kasséren Ann Britt B. Frederiksen, Hovedgaden 6.

Vindere i lodtrækningen blev:
  Sanne Bach, Risevej 34
  Irene Jensen, Gl. Kirkevej 10
  Bente Hejlskov, Vinkelvej 11
Gevinsten afhentes ved SPAR købmanden... Vinderne får direkte besked.

Sidste nyt fra foreningen:

For tiden arbejder vi med at få færdiggjort de sidste detaljer omkring legepladsen. Vi har stadig nogle aftaler med kommunen der mangler at blive færdiggjorte, men det skulle gerne ske i løbet af efteråret.

Vi er gået i gang med en renovering af frysehuset. Her kommer nye vinduer og dør. Der er sat solcelle-udluftning op, og huset skal isoleres.

Men største projekt er et samarbejde med Onsdagsklubben/Firkløveren og Vesthimmerlands Kommune. Som nogle sikkert har bemærket er taget på Firkløveren ved at blive skiftet. Det sker som en del af en aftale indgået med kommunen. Borgerforeningen har på vegne af/sammen med Onsdagsklubben/Firkløveren søgt kvalitetsfondsmidler hjem til udskiftning og renovering af gulvene i Firkløveren. Vi fik bevilget 160.000 kr. Samtidig trængte taget til en udskiftning og der er nu lavet aftale om at kommunen skifter taget, Borgerforeningen rydder loftet og isolerer det. Samtidig betales renovering af gulvene med kvalietsfondsmidlerne. Derudover laves der energiforbedringer i form af nye radiatorer og en del udskiftninger af rør osv. Den gamle kælder slettes og opfyldes. Vi er selv rigtig godt tilfredse med denne aftale og glæder os til at se det færdige resultat. Arbejdet med gulvene kommer til at foregå i ugerne 24 - 30. Også i år støtter vi konkurrencen om årets sommerbillede, så det er bare med at få sendt billeder ind til hjemmesiden.

Planlægning af årets sommerfest er i fuld gang og vi satser på at kunne finde mulighed for et arrangement i løbet af sensommeren/efteråret.

Rigtig god sommer til alle...


Affaldsindsamling og kage ad libitum 

Danmarks Naturfredningsforening arrangerer hvert år en landsdækkende affaldsindsamling for at sætte fokus på henkastet affald… Og Vester Hornum Borgerforening bakker selvfølgelig op om det rigtige gode initiativ med sådan en forårs-rengøring, og havde inviteret alle i lokalsamfundet  til at deltage i Affaldsindsamlingen søndag den 22. april kl. 13.00

Der blev bl.a. opsamlet affald langs Hyllebjergvej, Krogstrupvej, Jordemodervej og i byområdet. 

Og der blev samlet en trailer fuld med diverse øldåser, McDonald's papir, cigaretpakker, stanniol fra madpakker m.m. Af de mere sjove fund, var en pakke viagra, en bilradio, samt flere snapseflasker. Langs Hyllebjergvej kunne man følge sporene af en slikmund via karamelpapir. Desværre slap karamellerne op, inden vedkommende nåede hjem, for pludselig fandt man den tomme pose.

Vester Hornum Borgerforening er oprigtig glad og stolt over, at man tog arbejdshandskerne på og udviste ansvarlighed. Både overfor naturens mange vilde dyr, der let kommer til skade på glasskår og skarpe dåser, men også overfor lokalsamfundet.

Der mødte ikke så mange op til arrangementet, som vi havde håbet på, men til gengæld var der øl, sodavand, kaffe og kage ad libitum til de fem fremmødte efter anstrengelserne, og alle havde en hyggelig eftermiddag og nød det gode vejr.  - Se billederne fra arrangementet


Vester Hornum Borgerforening og Onsdagsklubben deler foldere ud i denne uge. Skulle nogen mangle at få en folder, står der nogle ved købmanden ellers kan de kontakte Ann Britt tlf. 40 83 85 96

AFFALDSINDSAMLING 

Borgerforeningen er tilmeldt Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling 
søndag d. 22. april 2012... Vi mødes ved frysehuset kl. 13.00. 
Efter oprydning er der lidt godt til ganen. Medbring gerne trillebør, trækvogn eller lignende..
Håber rigtig mange vil bruge en eftermiddag på at rydde lidt op i naturen omkring os...

Læs mere om Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling


FOREDRAGSAFTEN I FIRKLØVEREN

Onsdag d. 14. marts 2012 kl. 19.00 Johs. Nørregaard Frandsen fortæller om ”Da landbolivet blev en by i provinsen” Et humoristisk foredrag om Landbokulturen 1950-2011. Søren Gertsen fortæller lidt om de lokalhistoriske hyggeaftener der har været afholdt gennem vinteren. Pris: 50,- kr. inkl. Kaffe og lagkage. ALLE ER VELKOMNE

Vester Hornum Borgerforening


Vester Hornum Borgerforeningen har fra Carsten Christensen, planlægger, udviklingskonsulent og fundraiser i Vesthimmerlands Kommune modtaget mail vedr. ugens fundraiser-nyheder. Carsten fremhæver specielt  

Sundheds- og Socialområde: 
20.03.2012. Forebyggelse af ufrivillig ensomhed blandt ældre [ læs mere ]

Skoleområdet:

20.02.2012. Millionpulje til at nedbringe fravær i folkeskolen [ læs mere ]

15.03.2012. Fonden for Entreprenørskab [ læs mere
Tværgående områder:

09.03.2012. Søg tilskud til forsøgsprojekter fra Landdistriktspuljen [ læs mere
Du kan evt. også læse mere på upfrontnet.dk


Onsdag d. 14. marts er der foredrag i firkløveren. Nærmere detaljer senere. 

Johs. Nørregaard Frandsen: Da landbolivet blev en by i provinsen: Landbokulturen 1950 -2011

Endnu i 1950erne var Danmark uden for de større byer præget af en landbokultur, der havde rod i sogne og landsbyer. Landbruget var det førende erhverv og sammen med det kirkelige og folkelige centrum for en særlig livsform. I de følgende årtier forvandlede livet på landet sig imidlertid: Mekanisering, afvandring, nye grupper af tilflyttere samt hastige, ofte medieformidlede ændringer i hverdagens normer.

Da velfærds- og rigelighedssamfundet foldede sig ud betød det at landsbyen, sognene og det folkelige liv på landet blev udfordret. En gammel selvstændighedskultur brød sammen, mens nye livsmønstre blev almindelige. Desuden skabte massemedierne og de unges vej gennem teoretiske uddannelser ændringer. Fra og med 1960'erne opstod nye forstadsmiljøer, parcelhusområder, mens de gamle landsogne opløstes. Nu kaldes det, der engang var midten, for Udkantsdanmark.

Jeg har som litteratur- og kulturforsker undersøgt dette opbrud og dets konsekvenser, og det er af denne viden jeg formidler i foredraget. Det sker i en form, hvor jeg tager humor, smil og nostalgi til hjælp. Jeg fortæller om forvandlingerne i 1950erne og 60erne med udgangspunkt i mit eget liv og forsøger at fremkalde scener og billeder, der måske vækker genkendelse hos lytterne.          

Foruden foredraget med Johs. Nørregaard Frandsen vil Søren Gertsen fortælle lidt om de lokalhistoriske hyggeaftner, som der holder på skolen i vinterhalvåret. 


Anmelderne står i kø for at dele roser ud til Mikael K og Klondyke og deres senest udgivelse Udkantsland.

I december var Udkantsland  blandt de udvalgte, som Go’ Morgen Danmarks anmeldere fremhævede som årets bedste plader. I november satte Ekstra Bladet cd’en ind på andenpladsen over årets danske udgivelser. Også Politiken har Udkantsland med på listen over de 12 bedste udgivelser i 2011 med begrundelsen: ”underspillet, tilbagelænet, men vedkommende, poetisk og præcist på samme tid”.

Udkantsland er Klondykes 5 udgivelse. Her er fokus rette mod den del af Danmark, hvor der er langt til både indkøbscentre og caféer men med plads til originalerne, højt til loftet og kunstnerisk gåpåmod!

Det mærkes bl.a. i nummeret "En sang fra de sorte bakker", hvor Mikael synger om "valmuerne der blomstrer ekstra vildt i år, i de sorte bakker hvor vores hus det står". Og i den glade popmelodi "En romer i Vrå" om Fabrizio der kører til arbejde på Hjørring Sygehus på sin gule Vespa, og i sangen om "Anne fra Fristrup", som fik nok af livet på landet. 

Om baggrunden for sangene fra Udkantsand siger Mikael K i et interview til Information:
”I provinsen er der […] stadig plads til ham gutten med selvlysende kansasvest på knallert med en ramme bajere på bagsmækken, som jeg støder på hos den lokale købmand. Det bliver så kedeligt, når alle folk er ens, og det er i hvert fald lettere at få øje på originalerne i provinsen, end det er i byen.”

Så glæd jer til en koncert med underfundige historier, finurlige sangtekster og fine fortællinger om livet i udkantsland.

Koncerten finder sted på Ranum Efterskole fredag de 10. februar 2012 kl. 20.00. Der vil blive mulighed for spisning inden koncerten – nærmere information følger. 

Arrangører:
Ranum Beboer- og Erhvervsforening, Vilsted Medborgerforening og Overlade Borgerforening


Kvalitetsfondsmidler 2012

I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budget 2012 fremgår det af budgetaftalen 2012, at der er afsat 1.000.000 kr. til projekter i landsbyerne. Derfor vil Borgerforeningen gerne opfordrer alle byens borgere, foreninger og andre, som mener at deres ide høre ind under retningslinjerne for anvendelse af kvalitetsfondsmidler, [ læs mere ] til at sende en mail til borgerforeningen med forslag til ansøgninger. Vi skal gerne lave projektbeskrivelsen og være medunderskriver på ansøgningen, som skal være indsendt til kommunen senest den 30. januar 2012. Erfaringen viser at samarbejde om ansøgninger, giver oftere et positivt svar..


Da sparekassen lukkede i januar 2010 var det samtidig et farvel til uret nede i byen. Rigtig mange har savnet uret, men nu har Borgerforeningen sørget for, at vi får vores ur tilbage. Søndag den 30. oktober 2011 kom uret op igen på sin gamle plads sat i stand med vores flotte bylogo, som Anita Østergaard i sin tid lavede til os. Folietrykket er sponsoreret af Data Print i Aars. Uret forventes at blive sat til sidst på ugen, når Borgerforeningen har modtaget den manglende reservedel.

 


Generalforsamling i V. Hornum Borgerforening onsdag den 9. november 2011 kl. 20.00 i Firkløveren. Dagsorden ifølge vedtægterne.

Gratis fællesspisning kl. 18.30. Tilmelding til spisning hos Købmanden senest mandag den 7. november. 


Borgerforeningen har modtaget brev fra kommunen med tilbud om gratis seminarer under titlen: "Få viden der viser vejen frem". Tilbuddene henvender sig til erhvervsdrivende. Der afholdes i efteråret tre seminarer i Århus. Det er ganske gratis at deltage, men der er begrænset pladser - klik her for at læse mere


Sommerfest  i Borgerforeningen

Lørdag d. 13.august v/ Frysehuset kl.18.00. Gratis for medlemmer - Drikkevarer kan købes

Tilmelding ved Byens Købmanden senest d. 11. august


V. Hornum Borgerforening har i dag søndag den 19. juni 2011 været på Chokoladebakkerne, hvor de har sat fire nye bænke op og udskiftet en eksisterende bænk. Bænkene er placeret forskellige steder i skoven, så man kan få sig til tiltrængt hvil, eller måske bare nyde udsigten. 

Hvis du sætter dig på bænken herunder 

 - har du denne udsigt - som jo næsten kan tage pusten fra enhver :-) 

Preben, Evan, Vagn og Martin holder en velfortjent pause - Du kan se flere billeder ved at trykke her  


Borgerforeningen og Onsdagsklubben vil i de følgende dage uddele foldere og girokort. Skulle du mod foventning ikke modtage et, er du velkommen til at kontakte Ann Britt Frederiksen, Hovedgaden 6. En del udfordringer med nye girokort og gratis betaling i sparekassen er grunden til det sene tidspunkt for uddelingen. Men nu skulle alt være på plads. Det betyder at du stadig kan indbetale beløbet gebyrfrit i sparekassen farsøs afdelinger, blot du påfører kontonummer.

Vi håber rigtig mange vil gøre brug af girokortene og støtte op om vores foreninger


Arbejdsweekend og ryd op i din by

Er du frisk på at trække i arbejdstøjet på lørdag kl. 9.00 til en dag på legepladsen hvor vi skal have rejst det renoverede legetårn, gravet nye gyngestativer ned, renoveret rutschebanen, lagt fliser og stenmel i huset, renset op omkring sandkassen og fyldt nyt sand i. Borgerforeningen giver frokost og eftermiddagskaffe og en øl/vand eller to i løbet af dagen. Søndag har vi brug for nogle til at hjælpe fra kl. 10.00... Vi har værktøj og arbejdsredskaber med. Så det er bare at møde op... Meld dig hos Martin B. Nielsen på tlf. 98 66 30 03 eller på mail vhborgerforening@gmail.com Vi håber der er nogen der vil bruge en dag eller to sammen med os på at gøre byens legeplads til et godt sted at lege igen...

Søndag er der "ryd-op-i-byen. Vi mødes ved frysehuset kl. 13.00... Her bliver ruter og handsker, sække og veste uddelt. Tag gerne en trillebør, sækkevogn eller trækvogn med til at samle affaldet i... Som afslutning mødes vi på legepadsen ca. kl. 15.00 hvor der serveres grillede pølser og øl/sodavand. Forhåbentlig kan vi samtidig indvie den ny-renoverede legeplads...

Vi håber der kommer ligeså mange som sidste år...

Tilmelding kan ske på sedlen ved Byens købmand, på mail vhborgerforening@gmail.com eller på sms til Ann Britt tlf. 40 83 85 96

Skulle du have glemt at melde dig til, er du selvfølgelig velkommen til at møde op alligevel :o) 


24. november 2010

Landdistriktspuljen... Har du en idé, gør vi gerne arbejdet...

Borgerforeningen opfordrer alle til at komme med ønsker og idéer til hvad du kunne tænke dig at vi skal søge Landdistriktspuljen om midler til. Har du en god idé eller et ønske kan du kontakte borgerforeningen på mail: vhborgerforening@gmail.com, vi vil så gøre arbejdet med at søge og forhåbentlig gennemføre projektet/projekterne. Jo flere idéer og ønsker, jo flere ansøgninger kan vi sende afsted og forhåbentlig få muligheden for at realisere måske netop din idé. Så kom frisk...


Landdistriktsudvalg i Folketinget bliver en realitet

Landdistrikternes Fællesråd har i snart 2 år arbejdet hårdt på at få et Landdistriktsudvalg i Folketinget. Nu er partierne på Christiansborg blevet enige om, at der efter næste valg skal etableres et Landdistriktsudvalg i Folketinget, som et nyt stående udvalg. 

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard kalder det en kæmpe sejr for landdistrikter og yderområder, men også for Landdistrikternes Fællesråd som organisation. Der er mange emner, der er vigtige for at skabe en god udvikling i vore landdistrikter og her er rammevilkårene for udvikling særdeles vigtige. Rammevilkårene udstikkes ofte fra Stat, Regioner og Kommuner og her er det ekstra vigtigt, at den politiske organisering kan håndtere de udfordringer, der er for vore landdistrikter og yderområder og skabe de muligheder, der er nødvendige for en positiv udvikling. Nu har man landspolitisk taget det afgørende skridt for at skabe den rette organisering, udtaler Steffen Damsgaard. 

Landdistrikter og de særlige behov, der er for en tværgående organisering, er blevet taget seriøs af politikerne på Christiansborg. De politiske partier har én efter én tilkendegivet sig som positive overfor et landdistriktsudvalg, som for alvor kom på banen, da et af regeringspartierne satte det på dagordenen. 

Steffen Damsgaard er meget glad for, at politikerne har tænkt visionært og nu vil etablere et Landdistriktsudvalg. For der er masser af gode argumenter for tilstedeværelsen af et landdistriktsudvalg og der vil være masser af nødvendige og meget tungtvejende opgaver at arbejde med i sådan et udvalg. 

Landdistrikternes Fællesråd har formuleret en lang række forslag til indhold, som er fremført overfor de politiske partier og ser nu frem til, at alle partier får formelle landdistriktsordførere. Der skal selvfølgelig defineres snitflader til de andre udvalg, udvalgets kompetencer og relationer til forskellige ministerier. –  Det arbejde vil Landdistrikternes Fællesråd gerne bidrage positivt til, slutter Steffen Damsgaard.

Læs LDF`s argumenter for et Landdistriktsudvalg i Folketinget: 

LDF`s Argumenter og fakta omkring et Landdistriktsudvalg i Folketinget


Landsbyernes årsmøde – eller måske i år V. Hornums årsmøde…

V. Hornum Borgerforening var til Landsbyernes årsmøde i aften den 4. november 2010. Det er en årlig begivenhed hvor alle landsbyer i Vesthimmerlands Kommune er inviteret til orientering om landsbyudvalgets arbejde i året der er gået. I år blev mødet afholdt på Havbro Ungdomsskole.

Aftenens program bød på årsberetning fra landsbyudvalget, workshops med emner som bla. ”Kultur i landdistrikterne”, ”Natur i landdistrikterne” og ”udvikling gennem afvikling”. Det var alt sammen utrolig spændende og vi lærte meget. Valg til Landsbyudvalget blev afviklet, og derefter blev der budt på en lækker buffet og senere kaffe og frugt og kage.

Aftenens højdepunkt var dog uddelingen af årets landsbypris. Herfra V. Hornum var vi særligt spændte, da vi selv havde indstillet et par kandidater og vi vidste at der også var andre der havde indstillet repræsentanter herfra. Jublen brød ud da Aktionsgruppen blev vindere af årets landsbypris 2010. De vandt for deres” åben by” arrangement i april. Derudover blev de rost for den husstandsomdelte folder og fremstillingen af postkort. Prisen var et flot diplom og en gavecheck på 5000 kr. Vi fra Borgerforeningen er stolte over den succes aktionsgruppen i år har haft og håber at de vil blive ved med at komme med aktuelle og kreative indspark, der er med til at sætte vores by på det kommunale landkort. Stort tillykke med prisen skal lyde fra os.

Aftenen blev, traditionen tro, krydret med lokal underholdning fra landdistrikterne. Og hvem andre end Karl Martins Allstars (landholdet fra sangkonkurrencen til byfesten), med deres sangglæde, høje humør og store smil, kunne sætte et fantastisk flot punktum for en aften, hvor vi må sige at V. Hornum, på alle måder ”rockede huset”. Tak skal i ha`!!!


Ang. julebelysning ved børnehaven

Der er sikkert flere der har bemærket at træet ved børnehaven er blevet fældet. Derfor skulle Borgerforeningen finde et nyt træ til vores julebelysning. Heldigvis Har Gitte C. Bøgh, Hovedgaden 27 stillet sit store træ i haven der står ud til Hovedgaden til rådighed. Der er store grene der hænger ud over fortovet og træet kan ses både fra den ene og den anden ende af byen. Derfor sættes Borgerforeningens julebelysning op i træet i løbet af november. Husk at vi tænder julebelysningen den sidste fredag i november....


Lørdag den 11. september tager Borgerforeningen deres julebelysning i Børnehavens træ ned. Træet skal fældes, da det skal give plads til en udbygning af Børnehaven.  Borgerforeningen vil i stedet hænge julebelysningen op i træet ved frysehuset. 


Sommerfest i Borgerforeningen Lørdag d. 14.august 2010 v/ Frysehuset kl.18.00

Gratis for medlemmer - Drikkevarer kan købes. - Tilmelding ved købmanden senest d. 12. august


Juli 2010

Borgerforeningen har i de sidste dage malet alle borde og bænke rundt i byen...


Fællesgave til skolens jubilæum.

Vester Hornum Borgerforening vil gerne invitere alle i Vester Hornum Skoledistrikt til at deltage i en fælles gave til skolen i anledning af deres jubilæum d. 21. august 2010.
Vi har bedt skolebestyrelsen komme med en ønskeseddel eller en ide til, hvad de kunne tænke sig af gave. Vi har bedt dem om IKKE at ønske sig ting, der skal indgå i den daglige drift af skolen. Dvs. at vi forestiller os en gave, der skal markere deres 50 års jubilæum. Vi opfordrer alle private, foreninger og erhvervsdrivende til at deltage i denne gave, for at vise, at vi står sammen om vores skole og står sammen som lokalsamfund.

Sådan deltager du i gaven:
Enten kan man skrive sig på listen ved Byens Købmand eller overføre beløbet til konto nr. 9174  000-10-54104 (Husk at skrive navn på overførelsen). Beløbet kan også indbetales i Sparekassen Farsø`s afdelinger. Frist for indbetaling er 19. august 2010..
Vi anbefaler følgende beløb:

Private borgere: 50,- kr. pr. person.
Foreninger og erhvervsdrivende: min. 300,- kr.

Gaven overrækkes lørdag d. 21. august kl. 15.00 på skolen. MØD GERNE OP!


Det var med stor succes at Vester Hornum Borgerforeningen søndag eftermiddag inviterede til "ryd-op-i-naturen-dag". Over 50 deltog og havde et par hyggelige timer, samt fik samlet en masse affald. Borgerforeningen vil gerne takke Jan Pedersen for at få Falck til at sponsere sikkerhedsveste, samt Ellen og Elly for at have lavet ekstra lagkager, så der var til dette arrangement også .


Søndag den 18. april er holder Danmarks Naturfredningsforening "ryd-op-i-naturen-dag". Borgerforeningen vil gerne støtte op om arrangementet, samt være med til at byens viser sig fra sin bedste side, når der lørdag den 24. april holdes "Åben By" i Vester Hornum. 

Vi arrangere derfor "oprydningsdag" søndag den 18. april kl. 14.00. Vi mødes ved Frysehuset. 

Du får tildelt en rute, når du møder op. Du bestemmer selv hvor langt eller kort du vil gå. 
Vi udleverer poser til affaldet, men I kan med fordel medbringe handsker, kost og evt. et eller andet rullende som I kan have posen med affald i. F.eks en vogn til haveaffald er fin. En legevogn eller trillebør er også fin. Posen bliver hurtigt tung at bære rundt på. Hvis det skal være rigtig nemt medbringer I også en affalds-opsamle-tang. Vi har en trailer og kører gerne rundt og samler fyldte poser ind. Hvis dette ønskes skal man blot ringe til basen når poserne er fyldte. Vi udleverer telefonnummer, inden I drager ud på jeres rute. 
Ved hjemkomst er der en lille forfriskning til jer ved Frysehuset. 


V. Hornum Borgerforening og Onsdagsklubben har i år valgt at gå sammen om uddeling af girokort. Vi har uddelt en folder og vedlagt to girokort. Et til Onsdagsklubben og et til Borgerforeningen. I folderen står der hvordan i kan betale medlemskontingent. I kan indbetale girokortene GRATIS i Sparekassen Farsø. Skulle der være nogen, der mod forventning ikke har modtaget folderen, kan en folder + girokort hentes ved Spar købmanden, V. Hornum.


Legepladsen på Valdemarsvej er nu åbnet igen..

Dog i en revideret udgave. Vi har fjernet et par legeredskaber og fået justeret på andre. Derfor er vi nu trygge ved at lade byens børn bruge legepladsen igen. De nedtagne legeredskaber har vi gemt, for vi håber at et par friske fædre, bedstefædre eller lignende, vil hjælpe os med at istandsætte disse. Har du mod på at bruge en smule tid på det er du meget velkommen til at kontakte os. Det kan du gøre på tlf.nr. 98 66 30 03. Derudover mangler vi hjælp til en arbejdsdag på legepladsen, hvor vi bla. skal have nyt sand i sandkassen, opstillet nye gynger og gravet ud til faldgrus område og malet huset. Vi vil denne dag selvfølgelig sørge for mad og drikkevarer, men en dato herfor kommer senere. Men meld dig gerne allerede nu, det vil lette planlægningen af dagen, for os. På forhånd tak... 

Venlig Hilsen Borgerforeningen 


24. juli 2009 

Borgerforeningen er desværre nødt til at lukke for al leg på legepladsen Valdemarsvej. Lukningen er midlertidig og vi håber at kunne åbne den igen hurtigst muligt. Fortæl jeres børn, at det for tiden IKKE er tilladt at benytte legepladsen.

FORKLARING:

Borgerforeningen har gennem det sidste stykke tid arbejdet på at skulle igang med istandsættelsen af legepladsen. Grunden hertil er at legeredskaberne efterhånden er nedslidte, og der kommer hele tiden nye regler og standarder redskaberne skal leve op til. Dette har vist sig at være en meget større og mere kompliceret omgang, end vi først havde forventet. Økonomisk er det så stor en post, så det er umuligt for os at løfte alene. Derfor arbejder vi med at søge diverse fonde og midler. Reglerne er mange og desværre hverken overskuelige eller logiske. Men vi er igang, og derfor er det også meget beklageligt, at vi nu må lukke for adgang til legepladsen. Grunden er at et par af legeredskaberne er gået i stykker. Enten er de blevet ødelagt eller også er der sket nogle hændelige uheld. Konsekvensen er, at vi nu ikke længere finder det ansvarligt at lade redskaberne blive brugt, indtil vi kan få dem istandsat eller udskiftet. Vi håber, at det kan ske hurtigst muligt og vi beder om jeres forståelse herfor. Så fortæl jeres børn, børnebørn og andre, at det i øjeblikket IKKE er tilladt at benytte legepladsen. Forhåbentlig går der ikke længe, inden vi kan åbne for vores legeplads igen. Den er til gavn for alle vore børn i byen.... Mere information herom senere....

Venlig Hilsen Borgerforeningen

  

Kontakt webmaster

 © COPYRIGHT 2012 ALL RIGHTS RESERVED VESTERHORNUM.DK